Beoordelingen van Auguste Renoir Venus Victrix 1914. (Museum) in Antwerpen (Antwerpen).
Auguste Renoir Venus Victrix 1914
Middelheimlaan 63, 2020 Antwerpen, België
Beschrijving
Informatie over Auguste Renoir Venus Victrix 1914, een Museum in Antwerpen (Antwerpen)
Hier kunt u de locatie, de drukste periodes, de openingstijden, foto's, contactgegevens en echte recensies en opmerkingen geleverd door gebruikers van het Internet.
Op dit moment hebben we weinig beoordelingen over deze plaats.
Deze plek heeft zeer goede recensies ontvangen, we raden aan om ze te bezoeken. Ze zullen je zeker een geweldige service geven.
Kaart
Beoordelingen van Auguste Renoir Venus Victrix 1914
C. B.
Het thema van de Venus Victrix, de overwinnende Venus, wordt niet zoveel uitgebeeld. Meestal wordt gekozen voor het Oordeel van Paris. Venus, de godin van de liefde, wint de gouden appel uitgeloofd door Paris in een schoonheidswedstrijd. Renoir toont ons het moment waarop ze de appel toont als winnares. Renoir heeft dit werk niet zelf gemodelleerd. Het werd wel volgens zijn aanwijzingen gemaakt, door de jonge beeldhouwer Richard Guino, die leerling van Maillol was geweest. Deze werkwijze werd gesuggereerd door Renoir's vriend en kunsthandelaar Ambroise Vollard, daar de handen van de kunstenaar nagenoeg verlamd waren. Eén vroege tekening van Renoir had eerst aanleiding gegeven tot het maken van een ‘kleine staande Venus in 1913, waaruit dan deze ‘Venus Victrix’ in 1914 verder werd ontwikkeld. Het was Renoir's bedoeling een liefdestempel te maken, een rond paviljoentje naar het voorbeeld van de Romeinse Vestatempeltjes, van ca. 4 m. doorsnede en overkoepeld, waarin de Venus Victrix in het midden zou worden geplaatst. De Venus zou een voetstuk krijgen waarop de scènes van het ‘Oordeel van Paris’ zouden worden afgebeeld. Een bas-reliëf, voorstudie van 12,5 x 15 cm. werd in die zin door Guino uitgewerkt, naar een schilderij van Renoir. In de Venus Victrix is het beeldhouwwerk van Renoir zwaar schatplichtig aan de Griekse beeldhouwkunst, maar dat was dan ook zijn bedoeling. Talrijke exemplaren (mogelijk een twintigtal) werden van het werk gegoten. Dit exemplaar figureerde op de eerste internationale tentoonstelling in het Middelheimpark, in 1950, en kwam rechtstreeks van de bronsgieter A. Rudier en werd nadien aangekocht door het museum.